Hur du kan göra en sökordsanalys för din e-handel

Att göra en sökordsanalys är en mycket viktig del av din SEO-strategi. Här får du några enkla tips och råd om hur du kan ta reda på hur dina potentiella kunder söker efter just dina produkter.

Kika genom min film (på 7 min) eller läs artikeln som går lite mer på djupet om hur du kan göra olika sökordsanalyser

Ta reda på hur du rankar idag

Innan du gör din sökords-strategi är det bra att ta reda på vilka sökord du redan rankar på. På så sätt kan du börja bearbeta innehåll på din sajt som redan rankar bra eller ganska bra.

För att se hur din sajt rankar idag kan du använda betalverktyg som Ahrefs och Semrush, eller så kan du koppla din sajt till Google Search Console som är ett gratisverktyg från Google. Här kan du se vilka sökord du rankar på, samt hur mycket trafik du får från Googles organiska sökresultat (+ massa annat).

Google Search Console

Vad är sökintentionen?

Först och främst behöver du förstå syftet med sökningen, olika syften kommer troligen att kräva olika landningssidor. Informationssökningar kräver oftast en förklarande blogg-artikel där sökaren kan hitta svar på en fråga medan kommersiella och transaktionella sökningar oftast kräver en bra kategori- eller produktsida som erbjuder en produkt eller tjänst.

Sökintentioner delas upp i fyra kategorier

  • Informationssökningar där sökaren letar efter svar på en specifik fråga eller vill lära sig mer inom ett specifikt ämne
  • Navigeringssök där sökaren letar efter en webbplats, sida på nätet eller en geografisk plats
  • Kommersiell sökning där sökaren undersöker eller jämför varumärken, produkter eller tjänster
  • Transaktionella sökningar där sökaren har för intention att genomföra ett köp eller utföra en handling på en webbplats

För att förstå vad din sökning klassas som kan du enkelt själv genomföra sökningen på Google. Kika på sidorna som dyker upp i sökresultatet och se om svar kanske ges redan i sökresultatet eller om sidan det länkas till är en informativ sida eller kanske en produktsida. Det kan också avslöjas om du ser Google Shopping annonser eller inte. Finns annonser så är det en indikation på att det kan vara transaktionella eller kommersiella sökningar. När du vet vad du konkurrerar mot kan du lättare ta beslut på vilka åtgärder du behöver göra för att kunna ranka på samma sökord.

Exempel:

Shoppingannonser = transaktionell sökning

Sökresultat transaktionell

Omdömen i sökresultatet = ofta kommersiella sökningar

Sökning kommersiell

Svar direkt i sökresultatet = informationssökningar

Sökning informativ

Sajtlänkar på första varumärkes-träff = navigeringssökning

Sökning navigering

Sen brukar oftast sökningen i sig avslöja intentionen. T.ex. kan de innehålla ord som:

  • Transaktionell – köp, billig, rea
  • Kommersiell – bäst i test, omdömen, jämförelse
  • Navigering – varumärke, företagsnamn
  • Information – hur, varför, vad, guide

Lågt hängande frukt

Nu när du vet hur din sajt rankar och vad intentionen bakom sökningarna är kan du börja agera på det du redan rankar på. Jag brukar rekommendera att kika genom sökbegrepp där du rankar mellan positionerna 8 – 30 som jag kallar för lågt hängande frukt. Här rankar du hyfsat bra, men når inte helt i topp – alltså har man gjort något rätt, men saknar vissa element. Där kan det ofta räcka med att fixa till i en titel, rubrik eller textinnehåll.

När du har optimerat innehållet vill du gärna ha koll på dessa sökbegrepp och se hur de utvecklar sig. Här kan du också använda Google Search Console, men det lättaste är att köpa in verktyg där du kan mata in just de sökbegrepp du vill ha koll på. Exempel på några sådana är verktyg är Accuranker, Semrush och Ahrefs.

Sökord du inte rankar på alls

Nu när du har stenkoll på sökorden du redan rankar på är det dags att börja kika på sökord du inte rankar på alls. För att hitta dessa sökord och sökbegrepp finns det några olika sätt att gå fram på. Två metoder är:

  1. Googla – Sök alltså på sökbegrepp du tror du borde synas på. När du matar in din sökning dyker oftast förslag på sökbegrepp upp i sökfältet. Här kan du kopiera dessa och mata in dessa i ett verktyg för att hitta sökvolymer. Med Google Keyword Planner kan du gratis kontrollera sökvolymer, men även få reda på andra relevanta sökbegrepp.
  2. Gör en konkurrentanalys – Ta reda på vad dina konkurrenter rankar på och se vilka begrepp du inte rankar på. Detta går också att ta reda på genom att Googla och se vilka av dina konkurrenter som dyker upp, men enklaste sättet att göra detta på är nog att använda sig av verktyg som erbjuder Gap-analyser. Ett verktyg som har denna funktion är Semrush. Här kan du mata in dina konkurrenters domäner och få ut listor med sökbegrepp de rankar på där du inte rankar. Du kan läsa mer om Gap-analyser här.

Vilka sökord är viktiga?

När man gör sökordsanalyser är det lätt att bländas av sökord och begrepp med höga sökvolymer, men det handlar inte bara om att få många besökare till din webbplats, men att faktiskt få rätt besökare.

Hur utvärderar man vad som är rätt trafik?

Säg att du har en skoaffär på nätet – tror du att du har mest potential att göra en försäljning till någon som söker ”vandringskängor” (5000 sök per månad) eller någon som söker ”Haglöfs vandringskängor dam” (ca 80 sök per månad)? Sökfrasen ”Haglöfs vandringskängor dam” är mycket närmare en konvertering då sökaren här redan har gjort sin research och bestämt sig för typ av sko, varumärke och vem som ska använda skon.

Longtailsökning haglöfs

Sökfrasen ”Haglöfs vandringskängor dam” är vad som kallas för long-tail-sökning. Vad är då en long-tail-sökning? Jo, det är:

  • En sökning som oftast har mycket lägre sökvolymer, men högre träffsäkerhet
  • En sökning där flera variabler läggs till som t.ex. storlek, färg och märke

Några fördelar med att optimera för longtailsökningar:

  • Det blir lättare att ranka högt på grund av låg konkurrens
  • Man får mer relevant trafik till sin webbplats
  • Sökningen är närmare en konvertering

Med det sagt så ska du självklart inte utesluta bredare sökningar som t.ex. ”vandringskängor”, men jag vill bara precisera skillnaden och upplysa dig så att du inte förkastar smalare sökbegrepp med låga volymer.

Håll koll på dina sökord

När du har identifierat dina viktigaste sökord är det viktigt att ha koll på dessa. Som nämnt tidigare kan du anteckna dessa i ett dokument och sedan ha koll via Google Search Console, men det bästa är att köpa in ett verktyg som t.ex. Accuranker, Semrush eller Ahrefs där du hela tiden kan se hur sökorden går upp eller ner i ranking. På så sätt kan du snabbt agera och optimera sidor du ser tappar ranking eller har potential att ranka bättre. I de flesta verktyg kan du även mata in dina konkurrenter och ha koll på hur de rankar på dina viktiga sökord.

Jag hoppas du nu känner dig tryggare i att göra en sökordsanalys och kunna identifiera vilka sökord som är viktiga för dig att ranka på. Känner du att du behöver hjälp med detta så tveka inte att höra av dig till oss – vi hjälper dig gärna!

Några nyttiga länkar

 

Employee image
Behöver du hjälp med att hitta och hålla koll på dina sökord? Kontakta mig gärna!

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer