E-handel och SEO – syns du på rätt sökningar?

Vi tror att du som läser detta redan vet att det är viktigt med synlighet i sökmotorer. Att 95% av svenskarna söker information online och att de flesta använder Google. Att sök genererar mellan 30-70% av försäljningen i en e-handel idag - och att det finns beprövade sätt att förbättra sin ranking. Vad som kanske inte är lika tydligt är hur den förbättringen ska ske. Speciellt när det kommer till e–handel.

Så vad handlar SEO om, egentligen?

SEO står för Search Engine Optimization och betyder enkelt förklarat att man optimerar en webbplats för sökmotorer - fast det är egentligen bara halva sanningen. Fokus ligger lika mycket på människors upplevelse av en webbplats som det gör för sökrobotars upplevelse av en webbplats. Det är i slutändan människor som använder söktjänsten och surfar till webbplatsen som dyker upp i sökresultatet - är de inte nöjda med innehållet kommer de hoppa av och söka vidare.

Varför är det viktigt att arbeta med SEO?

Sökmotorer levererar målriktad trafik – alltså potentiella kunder som söker exakt vad du erbjuder. Det är därför viktigt att ta reda på vad dina kunder söker och sedan anpassa din webbplats och dess innehåll så att den besvarar dessa sökfrågor.

Det är också viktigt att arbeta med SEO för att förbättra användarupplevelsen och göra webbplatsen mer lättnavigerad och lättförståelig för sökmotorer.

Genom att följa de riktlinjer och rekommendationer som sökmotorerna ger kan man också förbättra tillförlitligheten och kvaliteten på webbplatsen, vilket kan bidra till att öka förtroendet hos användarna.

Fem anledningar till att du ska arbeta med SEO

  1. Ökad synlighet och trafik – genom att optimera din e-handel för sökmotorer ökar du synligheten i sökresultaten. Detta leder till ökad exponering för din sajt och lockar potentiella kunder att besöka den.

  2. Bättre konverteringsmöjligheter – genom att rikta in din SEO-strategi på relevanta nyckelord och skapa högkvalitativt innehåll, kan du nå ut till målgruppen som aktivt letar efter dina produkter. Detta innebär att besökare som kommer till din sajt genom sökmotorer är mer benägna att konvertera till kunder.

  3. Förbättrad användarupplevelse – sökmotorer värderar användarvänliga webbplatser högt. Genom att optimera din sajt för SEO, inklusive förbättringar av sidhastighet, mobilanpassning och användbarhet, skapar du en bättre användarupplevelse. En positiv användarupplevelse kan öka sannolikheten för att besökare stannar längre på din webbplats och gör en konvertering.

  4. Konkurrensfördel – eftersom e-handelsbranschen ofta är mycket konkurrensutsatt är det viktigt att sticka ut. Genom att implementera en effektiv SEO-strategi kan du differentiera din sajt och locka uppmärksamhet från potentiella kunder. En hög placering i sökresultaten kan ses som en trygghetsmarkör och ge din verksamhet en konkurrensfördel.

  5. Långsiktiga resultat och ROI – SEO är en långsiktig investering som kan ge hållbara resultat över tid. När din sajt rankar högt för relevanta söktermer, kan du dra nytta av en konstant ström av organisk trafik. Jämfört med vissa andra marknadsföringsmetoder kan SEO erbjuda en hög avkastning på investeringen (ROI) över tid.

Hur kan vi hjälpa er att synas bättre i sökmotorer?

Det första vi oftast behöver göra är att skapa oss en bra bild av nuläget. Vi gör alltså en fullständig genomlysning av er webbplats och skapar oss en bild av hur denna mår i nuläget. När vi är klara med dessa analyser mynnar detta ut i väldigt konkreta åtgärdsförslag och rekommendationer för att ni ska lyckas nå de mål vi tillsammans sätter.

Löpande och långsiktigt arbete

Framgångsrikt SEO-arbete leder till ökade intäkter där ni får en långsiktig avkastning på investeringen. SEO innebär ett pågående och långsiktigt arbete och är därför inte jämförbart med t.ex. tidsbegränsade annonserings-kampanjer.

För att säkerställa ett långsiktigt resultat och för att fånga upp eventuella avvikelser så använder vi ett antal branschledande verktyg för övervakning och uppföljning - vi är proaktiva i vårt arbete och kan vara så väl bollblank som drivande part, baserat på vilken roll ni själva vill ta.

Efter 30 minuter vet vi om vi är rätt för er

Hej! Jag heter Troels och är ansvarig för Motillo Growth Team. Om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa er att öka tillväxten så får du gärna boka in ett onlinemöte med mig. Det tar cirka 30 minuter och är kostnadsfritt. Lediga tider ser du i kalendern här intill och du bokar enkelt en tid som passar dig.

Under mötet så utforskar vi om vi är rätt partner för er tillväxtresa. Vi ses!

Image of person
Troels Poppe Head of Growth Team
Quote symbol