Skapa produkttexter med både SEO och användaren i fokus

Att skapa SEO-vänliga produkttexter för e-handel kan kännas utmanande, men borde egentligen inte göra det. Här listar vi 4 enkla punkter som kan hjälpa dig skapa bra innehåll för din e-handel.

Hur söker dina kunder för att hitta din produkt?

Gör en sökordsanalys och försök att sätta dig in i dina kunders behov. Säkerställ att de viktigaste sökorden finns med i rubriker, textinnehåll, eventuella punktlistor och framför allt i sidans titel och meta-beskrivning. För att ta reda på vilka sökord dina kunder använder sig av finns det massor av verktyg man kan ta del av. Mina favoriter är Ahrefs och Semrush sökordsverktyg, men dessa kostar pengar och det kan kanske bli lite överdrivet om man bara behöver analysera lite då och då. Söker du ett gratis verktyg skulle jag nog rekommendera Google Ads sökordsplanerare.

Vad löser din produkt för problem eller behov?

Skapa bra förklarande och hjälpande textinnehåll. Lägg gärna lite extra kraft på att göra innehållet lätt att ta del av, som till exempel stycka upp längre texter med förklarande underrubriker. Skapa punktlistor som beskriver produkten eller gör det lättare att se fördelarna med din produkt. Google uppskattar allt som gör användarvänligheten bättre. Säkerställ att ditt innehåll är unikt och inte till exempel kopierat från en leverantörs webbplats. Kopierat innehåll sänker Googles intryck av din webbplats och kan påverka din ranking negativt.

Tydlig titel och meta-beskrivning

Säkerställ att produktens eller sidans titel och meta-beskrivning är tydlig och beskrivande för sidans innehåll. En titel ska vara säljande och beskrivande för att väcka en reaktion hos sökaren. Säkerställ att viktiga sökord finns med i titeln och tänk på att försöka göra texten lite unik. Vi vill alltid försöka skapa en "annons" som sticker ut lite i mängden för att öka klicken på just din "annons" jämfört med dina konkurrenter.

Ett exempel på en bra och tydlig titel och meta beskrivning:

Bra titel och meta beskrivning

Denna titel och metabeskrivning innehåller allt som en Googleanvändare vill ha; En beskrivande rubrik, bra presentation av innehållet på sidan och en tydlig avsändare med en CTA i beskrivningen.

Det finns gratis verktyg på nätet som hjälper dig utforma en bra titel och meta-beskrivning. Här ser du direkt om du håller dig inom Googles gränser för hur stor en text får vara och du ser även hur "annonsen" kommer att se ut.

Skriv för människor

Ofta kan jakten på bra rankande sökord ta fokuset från målet - att faktiskt nå ut på sökningar som görs av människor med innehåll som ska läsas av människor. En av Googles rekommendationer är att "Skapa sidor med besökaren som huvudmål, inte sökrobotar". Det kanske låter självklart, men det är lätt att glömma bort sig när man försöker få med alla viktiga sökord och unika säljargument.

Summering

  • Ta reda på dina kunders sökvanor - gör en sökordsanalys
  • Se till att ditt innehåll är förklarande och hjälpande
  • Skapa en tydlig, säljande och förklarande titel och meta-beskrivning
  • Skriv för människor, inte sökrobotar

Några nyttiga länkar:

Employee image
Behöver du hjälp med innehåll och analyser? Tveka inte att höra av dig till oss!

Fler intressanta artiklar

Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Event
Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Motillo och Litium bjuder in till ett kostnadsfritt webinar med vår Frontend Lead Developer Joakim Gudmunds och UX designer Sebastian Edman
Läs mer
Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer