Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys

En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på. För dig som e-handlare finns det mycket att vinna på detta, genom att du kan få förslag på vilka sökord som kan förbättra er ranking och därmed både trafik och försäljning.

 

Varför är en GAP-analys viktig?

En GAP-analys är viktig eftersom den hjälper till att identifiera nya sökord som kan öka trafiken till din sajt. Genom att veta vilka sökord som används av dina konkurrenter, men inte av dig, kan du optimera din sajt för dessa ord och förbättra dina sökresultat. Detta kan leda till fler besökare på din sajt och öka möjligheterna för att i slutändan öka er försäljning.

Här är några punkter man bör göra i en GAP-analys:
  • Identifiera dina konkurrenter
  • Använd verktyg för att hitta och analysera sökord, volym och konkurrensen för de nya sökorden
  • Identifiera de viktigaste sökorden för både din och dina konkurrenters sajter
  • Jämför sökorden för att se vilka som används av konkurrenterna men inte av din sajt
  • Prioritera sökorden baserat på relevans, sökvolym och konkurrens
  • Inkludera de nya sökorden i innehållet på din sajt och optimera dem för sökmotorer
  • Följ upp och mät resultaten av din sökordsoptimering

 

Vilka verktyg är bra att använda?

Själv så använder jag mig alltid av SEMrush keyword-gap tool som ger en enkel överblick, är lätt att arbeta med och erbjuder tydliga rapporter. 

Ahrefs har ett liknande verktyg som heter Ahrefs Content Gap, men jag upplever inte det som lika smidigt att använda som SEMrush's verktyg. Det kan bero på att det är ett relativt nytt verktyg för Ahrefs och att det framöver kommer att utvecklas till det bättre.

 

Semrush Keyword Gap Tool
Exempel på hur det ser ut i SEMrush Keyword GAP tool

 

Behöver du hjälp?

Ibland kan det vara svårt att kunna bedöma vilka sökord det är värt att lägga krutet på eller att veta vad som över huvud taget behöver göras för att ranka bättre. Då kan det vara skönt att ha en partner att bolla med. Känner du att du skulle behöva lite hjälp så hör gärna av dig till oss. Vi har flera specialister i vårt Growth Team som kan hjälpa dig med det mesta inom trafikanskaffning.

Några nyttiga länkar

Employee image
Syns dina konkurrenter bättre än dig? Vi kan hjälpa dig identifiera sökbegrepp ni borde jobba mer med.

Fler intressanta artiklar

Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utvecklingIntervju
Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utveckling
Adam har varit intresserad av datorer och teknik hela livet. För honom är det viktigt med komplexa uppgifter som gör att han måste tänka till och hela tiden utvecklas. Det får han på Motillo.
Läs mer
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklareIntervju
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklare
Här får du veta mer om Victor och resan som han har gjort från webbutveckling till att även ta ett ansvar som teamledare.
Läs mer
Vem är egentligen projektledaren Malin Rudby? Intervju
Vem är egentligen projektledaren Malin Rudby?
Här får du veta mer om personen bakom det härliga skrattet!
Läs mer