SEM - Annonsera på sökmotorer

SEM står för Search Engine Marketing och är alltså betalda annonser som visas i sökresultat på en sökmotor, till exempel Google eller Bing.

I Motillo Growth Team lämnar vi inget åt slumpen. När vi startar ett SEM-arbete har vi flera andra delar i åtanke. Resultatet av SEM påverkas direkt av SEO-arbetet som utförs på er webbplats och vi ser till att strategin linjerar med eventuell annonsering på Paid Social. Vi ser till helheten helt enkelt - det är då det blir bäst!

Hur kan vi hjälpa er att synas bättre i sökmotorer

  • Vi kan hjälpa er att sätta upp och konfigurera ert Google Ads-konto. Detta innebär självklart också att vi utför sökordsanalyser och väljer sökord och målgrupper som fungerar best för er.
  • Vi hjälper er att skapa och löpande optimera annonser för att de ska bli så effektiva som möjligt och generera mest möjliga klick och konverteringar.
  • Vi hjälper till med spårning och mätning resultatet av er annonsering, så ni kan se vilka annonser som fungerar bäst och vad som genererar flest klick och konverteringar.
  • Vi kan hjälpa er att förstå och tolka rapporter från Google Ads, så ni kan få en inblick i hur annonseringen påverkar er webbplats och er verksamhet.
  • Med Google Ads är det också lättare att utföra A- och B-tester. Detta kan hjälpa oss att hitta rätt målgrupper, samt förbättra målformuleringar och landningssidor.

Google shopping

Fem anledningar till varför du bör annonsera på Google:

  1. Stor räckvidd - Google är världens största sökmotor och har en enorm räckvidd, så genom att annonsera på Google kan du nå ut till en stor publik.
  2. Målriktad reklam - Genom att använda sökord och annonsmål kan du rikta din annonsering till en specifik målgrupp och därmed öka chanserna att din annons når rätt personer.
  3. Mätbarhet - Google Ads ger möjlighet att mäta och spåra resultatet av annonseringen, så du kan se vilka annonser som fungerar bäst och vad som genererar flest klick och konverteringar.
  4. Snabba resultat - Annonsering på Google kan ge snabba resultat eftersom annonserna visas nära överst i sökresultatet, vilket kan öka sannolikheten att användare klickar på annonsen och besöker webbplatsen.
  5. Skalbarhet - Google Ads är en skalbar plattform, vilket innebär att du kan justera din annonsering efter behov och budget. Du kan öka eller minska budgeten efter behov och enkelt testa olika annonser och målgrupper för att se vad som fungerar bäst.

 

Vilka KPI:er är viktiga att hålla koll på när det gäller SEM?

  • ROAS (Return On Ad Spend) – är ett av dom viktigaste kpi:er som kalkylerar hur mycket intäkter en kampanj har genererat. ROAS = (Revenue Generated from Ads / Advertising Spend) x 100
  • CPC (Cost per Click) – Hur mycket kostar varje besök?
  • CTR – (Click Thru Rate) – Hur väl konverterar annonseringen?
  • Quality Score – Hur relevant är annonseringen?
  • CR (Conversion Rate) – Vilka kampanjer konverterar bäst?
  • CPC - (Cost per Conversion) – Vilka kampanjer är mest effektiva?

Genom att ha koll på rätt KPI:er kan vi träffa rätt beslut för vart annonseringen presterar bäst och optimera där vi tror det kan finnas en potential att göra ändringar. Fördelen med en partner som ser helheten mellan alla annonsverktyg är att vi inte jobbar för att bara optimera en enda kanal men däremot ser helheten och ”lägga äggen i rätt korg”.

Vi är certifierade Google-Partners vilket säkerställer att vi har tillgång till resurser och stöd direkt från Google.

Efter 30 minuter vet ni om vi är rätt för er

Hej! Jag heter Troels och ansvarar för Motillo Growth Team. Är ni nyfikna på hur vi kan hjälpa er att öka er tillväxt? Boka gärna in ett kostnadsfritt onlinemöte med mig – det tar cirka 30 minuter. I kalendern bredvid hittar ni lediga tider och kan enkelt välja en som passar.

Under mötet går vi igenom era behov och ser om vi är rätt partner för er tillväxtresa. Vi hörs snart!

Image of person
Troels Poppe Head of Growth Team
Quote symbol